سیاستهای شناسایی، سنجش،گزینش و پذیرش داوطلبان ورود به حوزههای علمیه
مقدمه
رسالت حوزههای علمیه، اعلای کلمه توحید و اقامه دین مبتنی بر قرآن کریم، سنت معصومین (علیهمالسلام) ، پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) می باشد. برای تحقق این رسالت بزرگ، شناسایی، سنجش، گزینش و جذب افراد شایسته و تربیت آنها امری ضروری میباشد؛ در همین راستا و به منظور جذب هوشمندانه داوطلبان ورود به حوزههای علمیه و در راستای تحقق سند چشمانداز و نظامهای جامع و سایر اسناد بالادستی حوزههای علمیه، سیاستهای شناسایی، سنجش، گزینش و پذیرش داوطلبان ورود به حوزههای علمیه به شرح ذیل تدوین گردید:
الف) سیاستهای شناسایی، سنجش و پذیرش
1. توجه به تنوع و تعدد مأموریتهای حوزههای علمیه و استعدادها و صلاحیتهای متناسب برای تحقق آنها؛
2. رعایت حدنصاب استعداد، صلاحیت و توانایی لازم برای تحصیل در حوزههای علمیه با تأکید بر جذب استعدادهای برتر؛
3. توجه به نیازهای کشوری، منطقهای، استانی و بینالمللی در تحقق مأموریتهای حوزههای علمیه براساس اسناد بالادستی مصوب؛
4. اهتمام به تعیین و رعایت اولویتهای پذیرشی متناسب با اهداف و مأموریتهای حوزههای علمیه؛
5. اهتمام به بومیگزینی با تأکید بر جذب نسبی استعدادهای برتر در حوزه علمیه قم[1]؛
6. تلاش جهت جذب فعال استعدادهای برتر و دارای انگیزههای مطلوب و توانمندیهای بالفعل؛
7. توجه به طراحی ساز و کارهای پذیرشی اطمینان بخش، به طوری که پذیرش قطعی منوط به کسب اطمینان لازم از تواناییهای پذیرفته شده برای طی مراحل بعد باشد؛
8. توجه به تسهیل، تسریع و شفافسازی فرآیندهای اجرایی پذیرشی ضمن تأکید بر رعایت قوانین و مقررات بالادستی در امر پذیرش؛
9. آگاهسازی متقاضیان پذیرش و خانوادههای ایشان نسبت به رسالت، مأموریت، سلوک اجتماعی، مراحل تحصیلی، تهذیبی تربیتی حوزه و روحانیت و جایگاه و منزلت تاریخی روحانیت، آثار و خدمات اجتماعی علمای سلف و موفقیتهای روحانیت شیعه؛
10. اهتمام به شناسایی اشخاص و گروههای هدف و ایجاد ساز و کارهای لازم جهت پذیرش از ایشان با بهرهگیری از روشهای سنتی و جدید از قبیل فضای مجازی و اهتمام به بهرهگیری از ظرفیتهای بالفعل و فعالسازی ظرفیتهای بالقوه در اطلاعرسانی؛
11. طراحی ابزارهای سنجش (شاخص و معیار)، به منظور اولویت بخشی کیفیت مطلوب برکمیت(از قبیل مصاحبههای کیفی)؛
12. اهتمام به تنظیم ضوابط و مقررات، با لحاظ ایجاد امکان انعطاف لازم در آنها حسب اقتضائات بومی و منطقهای و تأکید بر واگذاری اختیارات و مسئولیتها در اجراء ضمن تأکید بر رعایت اسناد بالادستی؛
13. توجه به رعایت تناسب در لحاظ امتیاز سوابق تحصیلی و نتایج آزمونهای ورودی داوطلبان.
ب) سیاستهای گزینش[2]
1. اهتمام به تعریف دقیق و روشن صلاحیتهای لازم جهت ورود به حوزههای علمیه، براساس مأموریتهای حوزه؛
2. اهتمام به طراحی معیارها و شاخصها و سنجههای لازم جهت احراز صلاحیت و رتبهبندی متناسب آنها؛
3. توجه به متناسب سازی معیارها و شاخصهای گزینشی براساس سطوح سنی، دانشی، خانوادگی، شخصیتی، اخلاقی، اجتماعی و اقتضائات منطقهای داوطلبان ورود به حوزههای علمیه؛
4. اهتمام به تعیین شاخصهای مناسب جهت تعیین هیئتهای مصاحبهگر و توجه به آموزش آنها به منظور گزینش یکسان؛
5. تأکید بر تحقیقات لازم در حدود اطمینان عرفی برای احراز صلاحیتها؛
6. تأکید بر محرمانه بودن اسناد و مدارک گزینشی؛
7. اهتمام به طراحی هوشمندانه، عالمانه، چابک و دقیق فرآیندهای اجرایی گزینشی؛
8. توجه ویژه به حفظ شأن و منزلت داوطلبان و احترام به ایشان در تمامی مراحل گزینشی در صورت قبولی یا عدم قبولی.
1- در آیین نامه های اجرایی، ترتیبی اتخاذ شود که مدارس حوزههای علمیه استانی از استعدادهای برتر خالی نباشد و برای تحصیل آنها مدارس ویژه در سطح استان اختصاص یابد؛ در عین حال پذیرش استعدادهای برتر استانها در قم نیز امکان پذیر باشد.
1- گزینش: عبارت است از احراز صلاحیتهای اعتقادی، سیاسی و رفتاری (فردی و اجتماعی) داوطلبان ورود به حوزههای علمیه براساس معیارها و شاخصهای مصوب.