شماره مصوبه: 1683

  • شماره جلسه: 145
  • تاریخ تصویب: ۲۲ آبان ۱۴۰۱
  • تاریخ صدور:
  • شماره مصوبه: 1683
  • موضوع: سایر موارد

سیاست¬های شناسایی، سنجش،گزینش و پذیرش داوطلبان ورود به حوزه¬های علمیه


 

سیاست­های شناسایی، سنجش،گزینش و پذیرش داوطلبان ورود به حوزه­های علمیه

مقدمه

رسالت حوزه­های علمیه، اعلای کلمه توحید و اقامه دین مبتنی بر قرآن کریم، سنت معصومین (علیهم­السلام) ، پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)  و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) می باشد. برای تحقق این رسالت بزرگ، شناسایی، سنجش، گزینش و جذب افراد شایسته و تربیت آنها امری ضروری می­باشد؛ در همین راستا و به منظور جذب هوشمندانه داوطلبان ورود به حوزه­های علمیه و در راستای تحقق سند چشم­انداز و نظام­های جامع و سایر اسناد بالادستی حوزه­های علمیه، سیاست­های شناسایی، سنجش، گزینش و پذیرش داوطلبان ورود به حوزه­های علمیه به شرح ذیل تدوین گردید:

الف) سیاست­های شناسایی، سنجش و پذیرش

1.       توجه به تنوع و تعدد مأموریت­های حوزه­های علمیه و استعداد­ها و صلاحیت­های متناسب برای تحقق آنها؛

2.       رعایت حد­نصاب استعداد، صلاحیت و توانایی لازم برای تحصیل در حوزه­های علمیه با تأکید بر جذب استعدادهای برتر؛

3.       توجه به نیازهای کشوری، منطقه­ای، استانی و بین­المللی در تحقق مأموریت­های حوزه­های علمیه براساس اسناد بالادستی مصوب؛

4.       اهتمام به تعیین و رعایت اولویت­های پذیرشی متناسب با اهداف و مأموریت­های حوزه­های علمیه؛

5.       اهتمام به بومی­گزینی با تأکید بر جذب نسبی استعدادهای برتر در حوزه علمیه قم[1]؛

6.       تلاش جهت جذب فعال استعدادهای برتر و دارای انگیزه­های مطلوب و توانمندی­های بالفعل؛

7.       توجه به طراحی ساز و کارهای پذیرشی اطمینان بخش، به طوری که پذیرش قطعی منوط به کسب اطمینان لازم از توانایی­های پذیرفته شده برای طی مراحل بعد باشد؛

8.       توجه به تسهیل، تسریع و شفاف­سازی فرآیندهای اجرایی پذیرشی ضمن تأکید بر رعایت قوانین و مقررات بالا­دستی در امر پذیرش؛

9.       آگاه­سازی متقاضیان پذیرش و خانواده­های ایشان نسبت به رسالت، مأموریت، سلوک اجتماعی، مراحل تحصیلی، تهذیبی تربیتی حوزه و روحانیت و جایگاه و منزلت تاریخی روحانیت، آثار و خدمات اجتماعی علمای سلف و موفقیت­های روحانیت شیعه؛

10.    اهتمام به شناسایی اشخاص و گروه­های هدف و ایجاد ساز و کارهای لازم جهت پذیرش از ایشان با بهره­گیری از روش­های سنتی و  جدید از قبیل فضای مجازی و اهتمام به بهره­گیری از ظرفیت­های بالفعل و فعالسازی ظرفیت­های بالقوه در اطلاع­رسانی؛

11.    طراحی ابزارهای سنجش (شاخص و معیار)، به منظور اولویت بخشی کیفیت مطلوب برکمیت(از قبیل مصاحبه­های کیفی)؛

12.    اهتمام به تنظیم ضوابط و مقررات، با لحاظ ایجاد امکان انعطاف لازم در آنها حسب اقتضائات بومی و منطقه­ای و تأکید بر واگذاری اختیارات و مسئولیت­ها در اجراء ضمن تأکید بر رعایت اسناد بالادستی؛

13.    توجه به رعایت تناسب در لحاظ امتیاز سوابق تحصیلی و نتایج آزمون­های ورودی داوطلبان.

ب) سیاست­های گزینش[2]  

1.      اهتمام به تعریف دقیق و روشن صلاحیت‌های لازم جهت ورود به حوزه‌های علمیه، براساس مأموریت‌های حوزه؛

2.      اهتمام به طراحی معیارها و شاخص‌ها و سنجه‌های لازم جهت احراز صلاحیت و رتبه­بندی متناسب آنها؛

3.      توجه به متناسب سازی معیارها و شاخص‌های گزینشی براساس سطوح سنی، دانشی، خانوادگی، شخصیتی، اخلاقی، اجتماعی و اقتضائات منطقه‌ای داوطلبان ورود به حوزه‌های علمیه؛

4.      اهتمام به تعیین شاخص‌های مناسب جهت تعیین هیئت‌های مصاحبه­گر و توجه به آموزش آنها به منظور گزینش یکسان؛

5.      تأکید بر تحقیقات لازم در حدود اطمینان عرفی برای احراز صلاحیت‌ها؛

6.      تأکید بر محرمانه بودن اسناد و مدارک گزینشی؛

7.      اهتمام به طراحی هوشمندانه، عالمانه، چابک و دقیق فرآیندهای اجرایی گزینشی؛

8. توجه ویژه به حفظ شأن و منزلت داوطلبان و احترام به ایشان در تمامی مراحل گزینشی در صورت قبولی یا عدم قبولی.



1- در آیین­ نامه ­های اجرایی، ترتیبی اتخاذ شود که مدارس حوزه­های علمیه استانی از استعداد­های برتر خالی نباشد و برای تحصیل آنها مدارس ویژه در سطح استان اختصاص یابد؛ در عین حال پذیرش استعدادهای برتر استان­ها در قم نیز امکان پذیر باشد.

1- گزینش: عبارت است از احراز صلاحیت‌های اعتقادی، سیاسی و رفتاری  (فردی و اجتماعی) داوطلبان ورود به حوزه‌های علمیه براساس معیارها و شاخص‌های مصوب.