شورای عالی حوزه های علمیه|نمایش جزییات خبر

دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه با حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی

دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه با حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی
گام‌های بلندی در جهت رشد و تعالی حوزه‌های علمیه برداشته‌اید.
 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه‌های علمیه، آیت الله العظمی نوری همدانی (دامت برکاته) در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به تغییرات مثبت در حوزه‌ علمیه گفت: شکی نیست که شورای عالی گام‌های بلندی در جهت رشد و تعالی حوزه‌های علمیه برداشته و کارهای مهمی در این سال‌ها صورت گرفته است. من از همه شما عزیزان تشکر می‌کنم؛ اما عملگرایی و نتیجه محوری نیز باید مورد توجه ویژه شما عزیزان قرارگیرد.

وی ادامه داد: من اکنون نیز یک طلبه هستم و افتخار می‌کنم که در زیر پرچم حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، در راه پیشرفت و تعالی حوزه‌های علمیه هر کمکی از من ساخته باشد انجام دهم و از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.

آیت الله نوری همدانی وضعیت سخت معیشتی طلاب را یادآور شد و تصریح کرد: در میان اقشار مختلف مردم، طلاب کمترین درآمد را دارند و باید سطح معیشت آن‌ها به اندازه قابل قبولی رشد کند. کسی می‌تواند درس بخواند که از جهت معیشت در یک آسودگی نسبی قرار داشته باشد نه اینکه در تأمین کوچکترین نیازهای زندگی ناتوان باشد.

وی ضمن اشاره به نیازهای مالی حوزه‌های علمیه افزود: اگر انفال و موقوفات حوزه زنده شود، حوزه دیگر نیازمند و منتظر کمک‌های دولتی نخواهد بود و اساسا به آن‌ها نیاز نخواهد داشت. تعداد موقوفات حوزه بسیار زیاد است و علی رغم تلاش‌های صورت گرفته، بسیاری از این موقوفات در اختیار حوزه‌ها نیستند.

این مرجع تقلید، عمق بخشی به آموخته‌های علمی را اساس کار حوزه‌های علمیه عنوان کرد و افزود: نباید اجازه دهید که اهمیت عمق بخشی به آموخته‌های علمی کم رنگ شود بلکه باید در تقویت این مهم پیوسته بکوشید. پایه‌های علمی طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه باید تقویت شود. دروس بنیادین از جمله ادبیات عرب، نیازمند توجه ویژه است.

وی ادامه داد: فرهنگ تقریر نویسی از دیگر اموری است که باید در میان طلاب نهادینه شود. من نیز در زمان تحصیل به تقریر نویسی همت می‌گماشتم و اکنون طلابی را که در درس خارج من شرکت می‌کنند به این مسئله تشویق می‌نمایم.

آیت الله نوری همدانی لزوم یادگیری اصول اخلاقی و تزکیه نفس را متذکر شد و افزود: همه محتاج به اخلاق آموزی و تزکیه هستیم و باید رفتار و منش اهل بیت علیهم السلام را سرلوحه کارهای خود قراردهیم. لذا لازم است حداقل به صورت هفتگی، درس اخلاق باشکوهی برای طلاب برگزار شود.

وی با اشاره به لزوم حفظ وحدت بین حوزه‌های علمیه گفت: دشمن امروزه به دنبال اختلاف افکنی است و باید با حفظ وحدت بین مراکز علمی اسلامی، توطئه دشمن خنثی شود.

آیت الله نوری همدانی پاسخگویی به نیازهای روز را ضروری عنوان کرد و افزود: در دنیای فعلی باید همت کنیم و به گونه‌ای گام برداریم که بتوانیم پاسخگوی تمامی نیازهای بشر در سطح دنیا باشیم.

***

شایان ذکر است در ابتدای جلسه آیت الله حسینی بوشهری از تدوین برنامه جامع پنج ساله حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: برنامه پنج ساله حوزه تدوین شده و بخشی از آن در حال اجرا است. در آن سعی شده تا بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) و همچنین یک سری ضوابط مشخص، برنامه جامعی برای حرکت حوزه‌های علمیه آماده شود که البته این برنامه پنج ساله قسمتی از برنامه بلند مدت حوزه‌های علمیه خواهد بود.

وی ضمن اشاره به درختواره رشته‌های تخصصی حوزه‌های علمیه افزود: با همت شورای عالی، شورای گسترش و مدیریت حوزه‌های علمیه، و با در نظر گرفتن نیاز جامعه، نظام و حوزه‌های علمیه، درختواره رشته‌های تخصصی شامل حدود 80 رشته، در پاسخ به دغدغه‌های حضرتعالی و سایر مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) مبنی بر تخصص گرایی در حوزه، آماده شده است که برخی در حال اجرا و برخی در دست برنامه ریزی هستند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه لزوم همگام سازی فقه با نیازهای زمانه را مورد اشاره قرارداد و خاطر نشان کرد: فقه و اصول مبنای اساسی فعالیت حوزه است و مراکزی به صورت تخصصی و ویژه روی مباحث فقهی و اصولی سرمایه گذاری می‌کنند. راه اندازی دفتر فقه معاصر و تدوین کتاب‌هایی به منظور بررسی موضوعات نو ظهور فقهی، از جمله فعالیت‌ها در همگام سازی فقه با نیازهای زمانه است.

وی با اشاره به تقویت ارتباط طلاب با اساتید ابراز داشت: در جهت تقویت ارتباط طلاب با اساتید، طرح‌هایی از جمله طرح هدایت علمی، تقریر نویسی و امتیاز دهی به طلاب نخبه و فعال، کلید خورد و البته شورای عالی حوزه‌های علمیه در جهت استفاده از ظرفیت اساتید و همگرایی بیشتر با آن‌ها، دغدغه‌های اساتید را جمع آوری کرده و مورد بررسی قرار می‌دهد.

امام جمعه قم جذب استعدادهای برتر و افراد مستعد را دغدغه حوزه خواند و افزود: شورای عالی درصدد است تا بهترین‌ها برای حوزه جذب شوند و به جای پذیرش، گزینش صورت پذیرد تا  صرفا عناصر مفیدی که می‌توانند در آینده نقش فعالی در عرصه‌های مختلف حوزوی ایفا کنند، جذب شوند.

وی افزود: در راستای استفاده از ظرفیت دو کتاب ارزشمند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و حفظ و شرح این دو اثر بزرگ، گام‌های مؤثری برداشته شده است و اکنون شاهد هستیم که حتی رشته تخصصی صحیفه سجادی نیز توسط برخی مراکز، فعال شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، از آموزش‌های مهارتی طلاب در عرصه‌های فن خطابه، نویسندگی و آشنایی با هنر خبر داد و با اشاره به عرصه تبلیغی گفت: تمهیداتی در جهت تبلیغ دینی در سراسر کشور تحت عنوان طرح هجرت اندیشیده شده است و تا کنون 4000 طلبه خواهر و برادر در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی تحول حوزه‌های علمیه را نسبت به گذشته مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: به برکت  پیگیری دقیق و جدی مطالبات مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، بین آنچه امروزه شاهد آن هستیم و گذشته، تفاوت‌ و پیشرفت‌های زیادی حاصل شده و مطالبی که بیان شد نیز، همه در راستای عمل به مطالبات شما بزرگواران بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: وضعیت معیشتی مردم و طلاب شرایط خوبی ندارد و در این خصوص باید تدبیر و چاره‌ای اندیشید.

وی با اشاره به برگزاری دروس حوزوی به صورت آنلاین گفت: در دوران اوج گیری ویروس کرونا که امکان برگزاری دروس به صورت حضوری نبود، تدبیری اندیشیده شد تا طلاب در دورترین نقاط کشور هم بتوانند با استفاده از امکانات فضای مجازی، به درس‌های خود ادامه دهند. البته مزیت کلاس‌های حضوری بر کسی پوشیده نیست و امیدواریم با از بین رفتن این ویروس، همه چیز به حالت عادی خود بازگردد.

***

آیت الله اعرافی نیز به ارائه گزارشی از وضعیت و اقدامات انجام شده در رابطه با حوزه‌های علمیه و طلاب پرداخت و گفت: وضعیت معیشت طلاب با نابسامانی‌های جدی روبرو است. بهترین دریافتی یک طلبه، ماهانه، 1 میلیون و 900 هزار تومان است که با تأمین نیازهای زندگی فرسنگ‌ها فاصله دارد. اساتید حوزه نیز، ماهانه، کمتر از 4 میلیون دریافتی دارند.

وی با اشاره به مشکل مسکن طلاب خاطر نشان کرد: تدابیری در رابطه با اسکان طلاب در شهرک مهدیه اندیشیده شده است وبه زودی اخبار دقیق تر آن اعلام خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در جهت پاسخگویی به نیازهای نظام و دستگاه‌های حکومتی، حدود 4000 نفر از طلاب برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش آماده می‌شوند و طبق توافقات به عمل آمده با قوه قضائیه، سالانه 500 نفر سهمیه برای طلاب در نظر گرفته شده است.

وی برنامه‌های حوزه در جهت تقویت علمی اساتید و طلاب را یادآورد شد و از پیش بینی رشته‌های تخصصی در موضوع علوم پایه حوزوی خبر داد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به پروژه‌های عمرانی حوزه علمیه گفت: 300 طرح عمرانی ناتمام وجود دارد که با جدیت اتمام این پروژه‌ها را دنبال می‌کنیم.

آیت الله اعرافی در پایان، از برگزاری همایش یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه خبر داد.

۱۳ دی ۱۴۰۰
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.