شورای عالی حوزه های علمیه|نمایش جزییات خبر

مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه در حمایت از مهاجرت های تبلیغی

مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه در حمایت از مهاجرت های تبلیغی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه‌های علمیه، این شورا به تازگی مصوبه‌ای به منظور حمایت از مهاجرت‌های تبلیغی طلاب و رتبه بندی جامع مبلغان حوزوی تصویب کرد که در این گزارش به معرفی اجمالی آن خواهیم پرداخت.
 
تبلیغ، تثبیت و تعمیق عقاید، فقه، اخلاق و ارزش‌های اسلامی و دفاع و حراست از آن‌ها، همواره یکی از مهم‌ترین مأموریت‌ها و اهداف حوزه‌های علمیه بوده است. 
انجام این وظیفه مهم، و رفع و مبارزه با موانع اجرا و گسترش ارزش‌های اسلامی، بنابر آیه 122 سوره مبارکه توبه «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»، نیازمند هجرت طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه به مناطق مختلف، جهت قیام به این وظیفه الهی است.
شورای عالی حوزه‌های علمیه با توجه به نیازهای جامعه اسلامی و اقتضائات آن، آیین‌نامه‌ای تحت عنوان «آیین‌نامه هجرت فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه» را جهت انتظام بخشی به این هجرت مقدس، تدوین کرده است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.
 

اصول و سیاست‌های حاکم

از مهم‌ترین مؤلفه‌های مورد تأکید در سیاست‌های کلی این آیین‌نامه، که زمینه سازی تحقق آن‌ها بر عهده شورایی تحت عنوان «شورای هجرت» می‌باشد، موارد ذیل است:
  • تأکید بر تهذیب، تزکیه، اخلاق، نظم و قانون‌مداری در همه شئون فردی و سازمانی هجرت
  • اهتمام جدی بر تحقق اندیشه‌ها و رهنمودهای امام راحل -قدس سره- و مقام معظم رهبری -مد ظله العالی- و منویات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم-
  • جذب و رتبه بندی مبلغان به صورت جامع
  • اولویت بندی و طبقه بندی مناطق و فضاهای مختلف تبلیغی، به ویژه مناطق محروم و در معرض آسیب‌های عقیدتی و اجتماعی
  • توجه به تبیین و تعمیق معارف اهل بیت -علیهم السلام- و دفاع هوشمندانه از آن‌ها، با تأکید بر حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه و شکاف مذهبی
  • اهتمام و محوریت بخشی به مساجد
  • اهتمام به توانمند سازی علمی، مهارتی، اخلاقی و بصیرتی مبلغان
  • بهره برداری از علوم، فناوری‌های نوین و هنر، با تأکید بر حفظ هویت دینی
 

شورای هجرت

به منظور سیاستگذاری اجرایی و تصویب برنامه‌های مربوطه جهت تحقق اصول و سیاست‌های حاکم در این آیین‌نامه، شورایی نُه (9) نفره تحت عنوان «شورای هجرت» با ترکیب ذیل تشکیل می‌گردد.

 

ترکیب شورای هجرت

۲۳ بهمن ۱۴۰۱
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.