شورای عالی حوزه های علمیه|نمایش جزییات خبر

تسلیت اعضای شورای عالی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان

تسلیت اعضای شورای عالی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان
در پی شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراه در سانحه سقوط بالگرد، اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه در پیام، سخنرانی و اظهار نظرهایی به صورت جداگانه این ضایعه دردناک را تسلیت گفتند.
آیت الله رئیسی شخصیتی کم نظیر بود که جان خود را در راه خدمت به اسلام و مردم فدا کرد
 
متن پیام تسلیت آیت الله محسن اراکی:
 
شهادت قهرمان خدمت و سید مظلومان و مجاهدان در راه خدا آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حضرت آیت الله آل هاشم و بزرگان خدمتگزار همراهشان را به همه امت اسلام و به ویژه به ملت بزرگ ایران تسلیت عرض میکنم.
تصادفی نیست که هشتمین رئیس جمهور ما در سالروز ولادت هشتمین امام ما به افتخار وصال محبوب نائل گردد. این شخصیت کم نظیر در راه خدمت اسلام و مردم جان خود را فدا کرد و بار دیگر خاطرات شهیدان بزرگ خدمت در این نظام را همچون شهید بهشتی، شهید رجائی، شهید باهنر، شهید قاسم سلیمانی و دیگر ستارگان آسمان شهادت و خدمت را تازه کرد.
از خدای بزرگ مسئلت داریم سایه پر برکت مقام معظم رهبری را بر سر این ملت و بر سر عموم جامعه اسلامی مستدام بدارد. 
این ضایعه بزرگ را به حضرت ولیعصر ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری و امت اسلامی به ویژه ملت بزرگ و سربلند ایران و حضرت آیت الله علم الهدی و همسر فاضله و بزرگوار این شهید عزیز و سایر بازماندگان ایشان تسلیت میگویم و از خدای بزرگ متضرعانه میخواهم این خسارت بزرگ را با کرمش جبران کند و گام های این ملت را به سوی قله های بلند پیشرفت استوار بدارد.
 

 

آیت الله رئیسی سردار سرافراز عرصه خدمت است
 
متن پیام تسلیت آیت الله علیرضا اعرافی:
 
 إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا
 
خبر شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور محبوب و خدوم، بسیار تکان دهنده و جانسوز بود و حوزه‌های علمیه را در غمی جانکاه فرو برد، شهادت این چهره تابناک و سردار سرافراز خدمت به مردم و همراهان بزرگوارشان را به رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، هیئت محترم دولت، عموم ملت شریف ایران، امت اسلام، محور مقاومت و بویژه به بیت شریف ایشان و بیوت وابسته و همسر ارجمند و فرزندان ایشان و نیز بازماندگان محترم سایر شهیدان این حادثه ناگوار تبریک و تسلیت می‌گویم.
هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و خادم الرضا (ع) در ایام دهه کرامت و میلاد هشتمین خورشید امامت (ع) با پروندهای پاک و افتخارآمیز و در حال خدمت به پیشرفت و آبادانی کشور به لقای الهی شتافت، ایشان از ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار و صفا و صداقتشان ممتاز و عشق به مردم و بی‌تابی در مسیر خدمت به آنان و روح جهاد در راه پیشرفت و تعالی کشور در وجودشان موج می‌زد و بر سر عهد خود با امام خمینی (قدس‌سره) و شهیدان سرافراز استوار بود و در این مسیر نورانی به شرف شهادت نائل آمد و افتخاری بزرگ در تاریخ ایران و اسلام و انقلاب رقم زد.
آن خادم بزرگ ملت دارای نگاهی بلند و رویکردی بین‌المللی و تمدنی بود و با پیروی از رهبری معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) گام‌های بزرگی در مسیر تحول کشور و قوای قضائیه و اجرائیه و پیشرفت گفتمان اسلام ناب و آرمان‌های انقلاب اسلامی در ایران و منطقه و جهان برداشت و بر سر این میثاق ایستاد و به قله رفیع شهادت نائل آمد.
ضمن قدردانی از ملت بزرگ ایران و همه کسانی که وحدت و همبستگی ملی و اسلامی خود را در این حادثه غمبار نشان دادند و در غم از دست دادن خادمان ملت ابراز احساسات کردند، بر حفظ وحدت و انسجام و استمرار بخشیدن به راه این شهیدان عزیز و تکریم شهدای این حادثه و تداوم راه آنان تأکید می‌نمایم و عزت و سرافرازی ملت شریف ایران و تعالی گفتمان انقلاب اسلامی و پیروزی اسلام و مسلمانان را از خداوند مهربان خواستارم. تعطیلی حوزه‌های علمیه و مراسم تشییع و تکریم شهیدان عزیز خدمت، متعاقباً اعلام خواهد شد.
 

 

مهم‌ترین ویژگی ایشان اخلاص و مردمی بودن  بود

 

مصاحبه آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری با KHAMENEI.IR :

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در حاشیه مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید رئیسی و همراهان ایشان که از سوی رهبر انقلاب اسلامی در حرم مطهر حضرت فاطمه‌ی معصومه سلام‌الله‌علیها برگزار شد در گفتگو‌ با رسانه KHAMENEI.IR، اظهار داشت: مرحوم رئیسی از رؤسای جمهور کم‌‌نظیر عصر ما بودند.

وی با تاکید بر اینکه شهید رئیسی شخصیت تراز در جمهوری اسلامی بود، تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی ایشان اخلاص و مردمی بودن  بود، این شهید بدون تشریفات همراه با مردم می‌شد و در غم و شادی مردم شریک بود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آیت‌الله رئیسی شخصیتی بود که احساس می‌کرد اکنون که بار مسئولیتی بر دوش گرفته باید آنچه در توان دارد در طبق اخلاص بگذارد تا این بار سنگین را به مقصد و مقصود برساند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه ویژگی دیگر شهید رئیسی همراهی با رهبر عزیز و فرزانه انقلاب بود، گفت: ایشان اطاعت از امر رهبری را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داد و بنا نداشت در مسیر حرکت انقلابی و خدمت به مردم مسیر و راهی که غیر از نظر مقام معظم رهبری است اتخاذ کند.

وی با اشاره به اینکه معمولا کسانی که ولایت‌پذیرند و در مسیر حرکت رهبری گام بر‌می‌دارند موفق خواهند بود، عنوان کرد: اگر امروز می‌بینید سیل جمعیت در تشییع جنازه ایشان شرکت کردند و رهبر انقلاب با آن عبارت زیبا و پر‌مغز تحت عنوان انسانی خستگی‌ناپذیر و انسانی با کفایت یاد می‌کند نشان از علاقه وافر بین رهبری و رئیس جمهور است.

 

 

شهید رئیسی روز تعطیلی نداشت

 

سخنان آیت الله سید احمد خاتمی در  خطبه‌های نماز جمعه تهران (1403/03/4):

 

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به رئیس جمهور شهید، اذعان کرد: آقای رئیسی عاشق امام رضا (ع) بود و یا ذکر می‌گفت یا کار می‌کرد، لذا برای همین خداوند محبت او را در دل‌ها قرار داد و این تشییع که در تبریز، قم، تهران و مشهد انجام شد تازه بخشی از محبت مردم به او بود.

وی ادامه داد: یک خبرگزاری خارجی که میانه آن با ایران هم خوب نیست، تعبیر کرد ایران یکپارچه رئیسی را تشییع کرد؛ لذا کسی که دل به خدا ببندد اینگونه می‌شود و کوله بار آقای رئیسی کوله باری بسیار پر از خدمت است.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: او روز تعطیلی و پنجشنبه و جمعه نداشت، زیرا هر جا که مشکلی پیش می‌آمد برای حل مشکلات مردم به سرعت خود را به آنجا می‌رساند؛ بر این اساس، به خادمان ملت می‌گویم که به دنبال این اعمال صالح باشند.

وی ادامه داد: آقای رئیسی در این ۳۳ ماه، شبانه روز نداشت و آرام نداشت. ایشان گفته بودند که دل من پیش امام رضاست، اما برای خدمت باید بروم و خدا هم محبوبیت او را در دل مردم قرار داد، لذا در تحلیل این ماجرا نباید مادی تحلیل شود.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به حضور پرشور و انبوه مردم در مراسم تشییع پیکر‌های شهدای خدمت، گفت: فضای دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف پر از مردم بود و زمانی که حضرت آقا نماز می‌خواندند، در میانه نماز صدای ضجه‌های مردم بلند شد. باید گفت آن کس که از خدمتگزاران تجلیل نکند، در حقیقت از ذات مقدس ربوبی تجلیل نکرده است و امید داریم که شما مردم خوب با این تجلیلتان از آیت الله رئیسی از خدا سپاسگزاری کرده باشید.

وی با اشاره به شهدای خدمت عنوان کرد: در رابطه با شهدای خدمت وظیفه می‌دانم که آنها خدمت تکریم کنم و بگویم همه آنها نور چشم ما بودند و از ناحیه شما مردم تسلیت خود را محضر بازماندگان ابلاغ می‌کنم. پرسنل گرامی بالگرد که در این حادثه به شهادت رسیدند.

امام جمعه تهران با اشاره به شهادت آیت الله آل هاشم، اظهار کرد: آیت الله سید محمدعلی آل هاشم که در زمان حیاتشان می‌گفتم ایشان افتخار ائمه جمعه بودند، به جد محور وحدت بود و همانگونه که در رابطه با پیغمبر اکرم (ص) داریم که پیغمبر دل‌ها را به هم نزدیک می‌کرد و آقای آل هاشم هم این چنین بودند و خیلی از دل‌ها را به هم نزدیک کرد، برای همین ۸۰۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی در انتخابات خبرگان به ایشان رأی دادند، که این نشان قدرشناسی مردم آن دیار است.

وی با اشاره به شهید امیرعبداللهیان وزیر خارجه تاکید کرد: وزیر خارجه مجاهد فعال امیرعبداللهیان که انصافاً او وزیر خارجه در تراز جمهوری اسلامی ایران بود؛ در این حدود بیش از ۷ ماه جنایات رژیم صهیونیستی غاصب به غزه گویا او وزیر خارجه مردم فلسطین بود، به گونه‌ای که در هر یک از مجامع بین‌المللی که می‌رفت از مظلومیت مردم غزه می‌گفت.

آیت الله خاتمی با اشاره به شهادت استاندار آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: مدت مسئولیت استاندار انقلابی آذربایجان شرقی چند ماهی بیشتر نبود که در این حادثه به دیدار خدا رفت؛ او در مراسم معارفه خود به عنوان استاندار گفته بود، من افتخار می‌کنم فرزند یک کارگر در این دیارم، لذا باید گفت همه این شهدا روحشان بلند است و ان‌شاالله با اولیا و اهل بیت محشور شوند.

 

 

آیت الله رئیسی تمام عمر پربرکت خود را وقف خدمت به اسلام و مردم کرد

 

متن پیام تسلیت آیت الله محمود رجبی:
 
رحلت جانگداز و شهادت‌گونۀ یار سفرکردۀ انقلاب، رئیس‌جمهور مردمی و مکتبی، حضرت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) و همراهان ایشان علی‌الخصوص آیت الله آل‌هاشم، وزیر محترم امور خارجه و استاندار محترم آذربایجان شرقی قلب امت اسلامی و ملت ایران را داغدار و اندوهگین ساخت.
این مرد بزرگ و مخلص که تمام عمر پربرکت خود را وقف خدمت به اسلام و مردم نمود، در تمامی عرصه‌هایی که احساس تکلیف می‌کرد، بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای حضور یافته و با تعهد و مجاهدت مثال‌زدنی، منشأ خدمات ارزشمندی به کشور و نظام اسلامی شد.
اهتمام ایشان به حفظ و ترویج ارزش‌های والای انقلاب اسلامی زبانزد خاص و عام بود. فروتنی و تواضع بی‌نظیر ایشان، در کنار صبر و بردباری مثال‌زدنی، قلب هر انسانی را مجذوب خود می‌کرد و در مدت کوتاهی، محبت ایشان در دل هر کس که با ایشان دیدار و گفتگو می‌کرد، نقش می‌بست.
خدمات ماندگار ایشان در مسند رئیس قوه‌قضائیه و مجاهدت‌های شبانه‌روزی، سفرهای متعدد استانی و حضور بی‌واسطه در میان مردم در دوران ریاست‌جمهوری و در مجموع، بازگرداندن ریل مدیریت کلان کشور به مسیر اصیل انقلاب اسلامی از سوابق درخشان ایشان است.
یکی از ثمرات ارزشمند حضور ایشان در مسند ریاست جمهوری، بازگشت فضای دولت به کار واقعی و فعالانه بود. ایشان با روحیۀ جهادی و عمل به وعده‌های انتخاباتی خود، فضایی پرنشاط و پویا در دولت ایجاد کردند و در جهت حل مشکلات مردم و رفع موانع پیش روی کشور گام‌های بلندی برداشتند.
ملت ایران بارها در طول تاریخ خود با چنین مصیبت‌های جان‌سوز مواجه شده و هر بار با صبر و استقامت و توکل به خداوند متعال، بر این غم‌ها فائق آمده و با عزمی راسخ‌تر در مسیر آرمان‌های الهی خود گام برداشته است. بی‌شک این حادثۀ تلخ نیز نمی‌تواند ذره‌ای از ایمان و اراده مردم ایران در مسیر انقلاب و خدمت به اسلام و کشور بکاهد.
از خداوند متعال برای آن عزیز سفرکرده علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم و امیدوارم راه پر افتخار ایشان  تحت رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی توسط خادمان صدیق نظام اسلامی و مردم انقلابی ایران ادامه یابد.

 

 

شهید جمهور، شب و روز نداشت و پیوسته مشغول خدمتگزاری بود

 
بیانات آیت الله محمدمهدی شب زنده‌دار در ابتدای درس خارج فقه (1403/03/5):

 

وی با اشاره به حادثه بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه، شهادت رئیس جمهور فقید و دیگر شهدای خدمت را حادثه ای اسفناک دانست و اظهار داشت: این حادثه، حادثه ای غم انگیز و پرخسارت برای کشور بود اما خداوند متعال گاهی برخی امور که به ظاهر مصیبت است را در باطن آن نعمت قرار داده و جزو الطاف خفیه حق تعالی به شمار می رود.
وی افزود: بعد از شهادت رئیس جمهور و دیگر شهدای خدمت، انسجام ملی در جامعه پررنگ شد و همه در تشییع ها به صورت حماسی حضور پیدا کردند که همه اینها همانند آبی است که بر زنگارها ریخته شده و همه چیز را شستشو می دهد.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که خداوند در قرآن کریم می فرماید «گاهی ما افرادی را از بین شما می بریم اما گاهی بهتر از او یا همانند او جایگزین خواهیم کرد» ابراز امیدواری کرد خداوند متعال بهترین ها را برای ملت ایران مقدر گرداند تا رفتن به سمت پیاده کردن احکام الهی در جامعه، پرفروغ تر و با سرعت بیشتر ادامه پیدا کند.
آیت الله شب زنده دار، رئیس جمهور فقید و همراهان را مصداقی از تعابیر امام جواد علیه السلام به علی بن مهزیار دانست و بیان داشت: امام جواد علیه السلام در تعابیری به علی بن مهزیار می فرماید: دلسوز، فرمانبردار، خدمتگزار، بزرگ می داشتید آنچه که در شریعت باید بزرگ داشته شود، هم قیام می کردید به آنچه که بر تو واجب است.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: شهید آیت الله رئیسی شب از روز نمی شناخت و پیوسته اشتغال به خدمت داشت؛ جلساتی که شاید سال ها بود برگزار نمی شد؛ اما شهید بزرگوار آن جلسات را برگزار کرد و مدام در خدمت به مردم بود.
آیت الله شب زنده دار با اشاره به این که مردم تبریز شهید آیت الله آل هاشم را بسیار دوست داشتند، ابراز کرد: علت محبت و دوست داشتن آیت الله آل هاشم توسط مردم تبریز این بود که درِ خانه این شهید بزرگوار همیشه برای مردم باز بود و تا جای ممکن به حوائج مردم رسیدگی می کرد؛ البته همین حالت درباره شهید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز وجود داشت.  

 

 

خصوصیات و ویژگی‌های رئیس جمهور مردمی  هیچگاه از خاطره ملّت ایران محو نخواهد شد

متن پیام تسلیت آیت الله جواد مروی:
 
بسمه تعالی
لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِیُّهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ

 

حادثه هولناک سقوط بالگرد که منجر به عروج شهادت‌گونه‌ی رئیس جمهور خدوم و مردمی مرحوم آیة الله رئیسی و جناب حجة الإسلام و المسلمین آقای آل هاشم امام جمعه معزّز تبریز، وزیر محترم امور خارجه، استاندار گرامی آذربایجان شرقی و سایر همراهانشان گردید، موجب تأثّر فراوان است.
انقلاب اسلامی حوادث سهمگینی را پشت سر گذاشته است، همانند شهادت شهید مطهری، شهید بهشتی و یاران ایشان و نیز عروج شهیدان رجائی و باهنر، این حوادث و آن شهاد‌ت‌ها نه تنها خللی در عزم امت مسلمان ایران به وجود نیاورده، بلکه همواره موجب تقویت وحدت و انسجام ملّی و سبب پشتیبانی بیشتر مردم از نظام جمهوری اسلامی بوده است.
خصوصیات و ویژگی‌های رئیس جمهور مردمی همانند روحیه تواضع، انصاف و دلسوزی برای مردم هیچگاه از خاطره ملّت ایران محو نخواهد شد.
او مدال کمال سعادت را از مولای خود أمیرمؤمنان علی علیه الصلاة و السلام در شب میلاد بضعة الرسول امام هشتم علیه آلاف التحیّة و الثناء کسب کرد که حضرت أمیر می‌فرمایند: "من کمال السعادة، السعی فی صلاح الجمهور".
عروج مظلومانه این أعزّه را به مولایمان حضرت حجّت عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری حفظه الله، و مردم صبور و مقاوم ایران و خانواده‌های محترم آنان تسلیت عرض می‌کنم.
 
 
۷ خرداد ۱۴۰۳
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.