شماره مصوبه: 1405

  • شماره جلسه: 215
  • تاریخ تصویب: ۲۷ آبان ۱۳۹۸
  • تاریخ صدور:
  • شماره مصوبه: 1405
  • موضوع: امور آموزشی

کلیّات و برنامه درسی «سطح سه رشته امامت با گرایش مهدویّت »

مادّه 1. عنوان

عنوان رشته، سطح سه رشته امامت با گرایش مهدویّت[1] است.

مادّه 2. تعریف                                                                                                                                       

سطح سه امامت با گرایش مهدویّت، سومین مقطع از تحصیلات حوزوی و یکی از رشته‏های درختواره حوزه دانشی کلام، ادیان، مذاهب و فرق است، که در آن طلاب، مبانی و مسائل امامت و مهدویّت را به صورت استدلالی می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی، تبلیغ و تدریس آن را پیدا می‌کنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه سطح سه رشته امامت با گرایش مهدویّت می‌شوند.

مادّه 3. اهداف

توسعه شناخت نسبت به مسائل و مبانی عقلی و نقلی امامت و مهدویّت؛

ایجاد توان تحقیق در حدّ تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت تألیف در زمینه امامت و مهدویّت؛

شناخت و نقد دیدگاه‌های انحرافی و تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز در حوزه امامت و مهدویّت؛

ایجاد توان تدریس مباحث امامت و مهدویّت در سطوح پایین‌تر؛

تربیت مبلغان مُسلّط به معارف و مسائل امامت و مهدویّت؛

تربیت طلّاب مُستعد جهت ورود به سطوح بالاتر؛

شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی؛

تقویت بنیه اجتهاد و استنباط در حوزه امامت و مهدویّت.

مادّه 4. سیاست‌ها

اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلّاب و تقویت روحیّه انتظار؛

اهتمام به تقویت استقلال فکری و اعتماد به نفس در مسائل علمی؛

اهتمام به تقویت تعبّد و تعهّد دینی و دفاع از عقائد شیعه امامیّه به ویژه امامت و مهدویّت؛

تأکید بر آموزش پژوهش‌گرا؛

تأکید بر بهره‌گیری از روش‏های کارآمد آموزشی با اهتمام به سنّت‌های حوزوی؛

تأکید بر پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توجّه به نیازهای روز؛

تأکید بر شناسایی طلّاب مستعد؛

تأکید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم؛

اهتمام به تقویت مبانی نظام مقدّس اسلامی و ترویج ارزش‌های آن؛

اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادّه 5. ضرورت

اهمیّت فوق‌العاده مباحث امامت و مهدویّت به عنوان شاخصه اعتقادی شیعه امامیّه؛

رسالت حوزه علمیّه در تربیت اندیشمندان توانمند جهت تبیین، ترویج و دفاع از آموزه امامت و مهدویّت و جلوگیری از سوء برداشت‌ها و استفاده‌های انحرافی از آن؛

نیاز اجتماع به تبیین و ترویج درست عقائد شیعه در زمینه امامت و مهدویّت و دفاع از آن در مقابله با تهاجمات فکری، گروه‌ها و فرقه‌های انحرافی.

مادّه 6. نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته و گرایش نیم‌سالی، درسی[2] و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه حدّاقل شش و حدّاکثر هشت نیم‌سال است.

مادّه 7. شرایط پذیرش

احراز صلاحیّت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوّب؛

دارا بودن مدرک علمی سطح دو؛

قبولی در سنجش علمی.

 

مادّه 8. جدول دروس پیش‌نیاز

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف

1

کلام اسلامی

1 و 2 و 3

96

شناخت استدلالی مباحث خداشناسی(ذات، صفات فعلیّه و ذاتیّه، مراتب فعل الهی)، نبوّت(ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، نبوّت و خاتمیّت پیامبر اسلام)و معاد(حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آن)

2

معرفت‌شناسی

32

شناخت استدلالی راه‌ها و ابزار شناخت و ارزیابی آن‏ها

3

فرق و مذاهب کلامی

32

آشنایی با آموزه‌ها، روش‏ها و کتب اصلی فرقه‌های مهم تشیّع و تَسنّن

4

کلیّات و تاریخ علم کلام

32

شناخت علم کلام(فرق آن با فلسفه و علوم دیگر)، موضوع، غایت و مبانی آن، تبیین حجیّت روش‏های عقلی و نقلی و شرایط آن‏ها و آشنایی با سیر تکوّن و تطوّر علم کلام، مَشرب‌های کلامی، متکلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم کلامی

5

مسائل جدید کلامی

32

شناخت مهم‌ترین مسائل جدید کلامی، مانند: منشأ دین، ‌تکثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین

6

تاریخ معاصر

32

بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران

7

روش تحقیق

32+16

نظری عملی

آشنایی با روش‏های عمومی پژوهش و کیفیّت بهره‌برداری از منابع

8

زبان انگلیسی(عمومی)

32+16

نظری عملی

ایجاد توان درک مطلب و ترجمه متون ساده انگلیسی

جمع

352

 

تبصره: طلّابی که دروس پیش‌نیاز را در مراکز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصل‌ها از گذراندن این دروس معاف هستند.

 

مادّه 9. عناوین و مشخّصات کلّی دروس

 

ردیف

عنوان

ساعت

 

1

دروس عمومی

624

 

2

دروس تخصّصی مشترک رشته امامت

656

 

3

دروس تخصّصی گرایش مهدویّت

656

جمع کل

1904





 

مادّه 10. عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

دروس عمومی

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف

1

فقه

160

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مرکز مدیریّت در سطح سه

(از القول فی ماهیّه العیب تا آخر مکاسب)

2

اصول

320

شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مرکز مدیریت در سطح سه

(جلد اوّل کفایه‌الاصول از ابتدای المقصد الثّانی فی النّواهی تا پایان جلد دوم)

3

عربی معاصر

32+16

نظری عملی

ایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزه امامت و مهدویّت

4

روش تحقیق پیشرفته

32+16

نظری عملی

کسب مهارت‌های تحقیق و پژوهش در مسائل امامت و مهدویّت با آموزش روش‏های تحقیق و کیفیّت بهره‌برداری از ابزار و منابع

5

روش تدریس

32+16

نظری عملی

ایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش‏ها و فنون کلاس‌داری و ارزشیابی

جمع

624

 

 

 

 

 

 

 

دروس مشترک رشته امامت

ردیف

عنوان درس

ساعت

هدف

 

مبانی و قواعد علم کلام

32

شناخت و تبیین مبانی‏، روش‏ها و قواعد علم کلام‏، مانند: حجیّت عقل و نقل‏، حُسن و قُبح عقلی‏، قاعده لطف‏، امتناع نقض غرض‏، وجوب شکر منعم‏، هدف‏داری خدا‏، حجیّت خبر واحد در مسائل اعتقادی

 

منطق فهم قرآن و حدیث

32

شناخت اصول و روش فهم صحیح قرآن و حدیث

 

تاریخ حدیث

32

شناخت جایگاه، منشأ پیدایش و سیر تحوّل و تطوّر حدیث(مکاتب و مجامع)

 

تاریخ تشیّع

32

تحلیل و بررسی چگونگی پیدایش و سیر تحوّل تشیّع و تبیین تاریخ مرجعیّت شیعه در دوران غیبت صغری و کبری و دولت‏های مهمّ شیعی از آغاز تا کنون

 

امامت عامّه 1 و 2

64

شناخت دقیق دیدگاه قرآن و روایات در مورد حقیقت امامت و ولایت، نیاز به امام، ولایت تکوینی و تشریعی، مقامات، ویژگی‌ها، وظائف و اختیارات امام، مناصب امام(مانند: مرجعیت علمی، هدایت و رهبری‌ اجتماعی، حکومتی)، عدم تعارض امامت با خاتمیّت و ... و پاسخ به شبهات مرتبط

 

امامت خاصّه

1 و 2

64

اثبات و تبیین عقلی و نقلی امامت امیرالمؤمنین علیهم‌السلام و سایر ائمه علیهم السلام و نقد ادله خلافت خلفا و پاسخ به شبهات مرتبط(با تأکید بر شبهات زیدیّه، اسماعیلیّه و واقفیّه)

 

تحلیل سیره معصومین(ع) 1و2

64

تحلیل و بررسی سیره سیاسی و اجتماعی پیامبر اعظم صلّی الله‌علیه‌و آله و اهل‌بیت علیهم‌السّلام از دوره بعثت تا آغاز غیبت صغری

 

ولایت فقیه

32

تبیین استدلالی نظام ولایت فقیه در عصر غیبت و شناخت استدلالی شرائط، وظایف و اختیارات ولیّ فقیه با رویکرد پاسخ به شبهات

 

وظایف امّت نسبت به امام

32

تبیین وظایفی مانند معرفت، بیعت، اطاعت، تولّی و تبرّی، محبّت، اخذ علوم، نصیحت و احیاء اَمر ائمّه علیهم‌السّلام

 

مأخذ شناسی امامت

8+16

نظری عملی

معرّفی توصیفی و تحلیلی منابع و کتب مهمّ امامت و مهدویّت در فرق اسلامی، به ویژه منابع امامیّه مانند: الشّافی، شرح التّجرید، الألفین، دلائل الصّدق، الغدیر، عبقات الانوار، احقاق الحق، الغیبه نعمانی، الغیبه طوسی، کمال‌الدّین صدوق، فتن ابن حمّاد و عقد الدّرر شافعی

 

شبهه‌شناسی امامت

32

پاسخ به شبهات جدید و مبتلابه در عرصه امامت، مانند مشروعیّت، مقبولیّت، رابطه امامت و خاتمیت

 

فِرَق انحرافی

1 و 2

64

شناخت و بررسی جریان‏شناسی تاریخی، مبانی فکری، آراء و شخصیّت‌های فِرَق‌ انحرافی مانند: بهائیّت و وهابیّت و نقد مهمترین آراء آنها در موضوع امامت و مهدویّت

 

مهارت‌های مناظره و ارتباط

8+16

نظری عملی

ایجاد توان مناظره و ارتباط مؤثّر با شناخت روش‌های استدلال

 

روش تبلیغ

32

شناخت و بررسی مهمترین اهداف، اصول، ارکان و روش‌های تبلیغ

 

زبان تخصصی 1 و 2

64+32

نظری ‏عملی

ایجاد توان فهم متون انگلیسی یا عربی در حوزه امامت و مهدویّت

جمع ساعات

656

 

 


3. دروس اختصاصی گرایش مهدویّت

ردیف

عنوان درس

ساعت

هدف

 

مهدویّت در قرآن

64

شناخت و طبقه‌بندی مجموعه آیات مرتبط با مهدویّت و تفسیر آیات مهم همراه با بررسی و پاسخ به شبهات پیرامونی

 

مهدویّت در احادیث

48

شناخت و دسته‌بندی مجموعه احادیث مهدوی وارده از طُرُق عامّه و امامیّه و بررسی سندی و دلالی آن‏ها، همراه با مقایسه روایات خاصّه، عامّه و مشترک

 

مسائل اساسی مهدویّت 1، 2 و 3

96

شناخت استدلالی مسائل مهم مهدویّت، مانند: غیبت و علل آن، فواید امام غایب، انتظار، علائم و شرایط ظهور، نزول حضرت عیسی علیه‌السّلام رجعت، ملاحم و فِتَن، رؤیت، ولادت، طول عمر و ویژگی‌های حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه از دیدگاه شیعه

 

مهدویّت و آینده جهان

32

شناخت و بررسی آینده جهان و هدف تاریخ با توجّه به آموزه مهدویّت، بررسی ویژگی‌های جهانی‌شدن و جهانی‌سازی و ارتباط آن با حکومت جهانی امام عصر و تبیین نقاط افتراق جهانی‌سازی مهدوی با دیگر جهانی‌سازی‌ها و ارائه راه‌کارهای بهره‌وری از فرصت‌ها و ظرفیّت‌های به وجود آمده، برای زمینه‌سازی ظهور و انقلاب جهانی مهدوی

 

مهدویّت و مستشرقان

32

شناخت ماهیّت استشراق و مکاتب آن و نقد و بررسی مهم‌ترین شبهات خاورشناسان پیرامون مهدویّت

 

مُنجی در ادیان

32

بررسی اندیشه منجی‌گرایی در ادیان و مکاتب، مانند اسلام، مسیحیّت، یهود، زرتشت، کنفوسیوس، اشعیا، بودا و تبیین اشتراکات و اختلافات آن‏ها

 

ادعیّه و زیارت‌شناسی مهدویّت

32

بررسی و تحلیل محتوایی معارف ادعیّه و زیارات مأثوره در باب مهدویّت، مانند دعای ندبه، عهد، افتتاح، زیارت آل ‌یاسین، برخی ادعیّه صحیفه سجّادیّه و دعاهای منسوب به حضرت

 

کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مهدویّت

32

تبیین کارکردهای فرهنگی و اجتماعی اعتقاد به مهدویّت، مانند امیدواری به آینده، معنا‌بخشی و نشاط زندگی، انسجام و انضباط اجتماعی، نقد و بررسی فرهنگ عامّه مردم در رابطه با مهدویّت(آداب، رسوم، زیارت‌گاه‌ها، سرودها، افسانه‌ها، خرافات و جعلیّات)و نیز ارائه راه‌کارهای بهینه‌سازی کارکردهای ‌فرهنگی اجتماعی مهدویّت

 

جریان‏های انحرافی مهدویّت در دوره معاصر

32

بررسی و تحلیل زمینه‏ها و عوامل پیدایش جریان‏های مدّعی در مهدویّت به همراه معرفی و نقد جریان‏های انحرافی معاصر مانند: قادیانیّه، احمد اسماعیل و انجمن حجّتیه

 

مأخذ شناسی مهدویّت

32

عملی

معرفی توصیفی و تحلیلی منابع و کتب مهم و تخصّصی(قدیم و معاصر)در حوزه مهدویّت در فرق اسلامی، به ویژه منابع امامیّه همراه با متن‌خوانی بخش‌هایی از آن‌ها

 

پایان‌نامه

96+96

عملی

ارائه یک پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبّع کافی در موضوع مهدویّت

جمع ساعات

624

 



2- عنوان رشته موضوع مصوّبه 928 شورای عالی حوزه‌های علمیّه، طبق درختواره رشته‌ها و گرایش‌های تخصّصی، به«امامت با گرایش مهدویّت»، تغییر یافت.

1- در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

این مصوبه جایگزین مصوبه 928 شورای عالی حوزه­های علمیه می­گردد؛ در موارد متعارض مصوبه 928 ملغی می­باشد.