شورای عالی حوزه های علمیه|نمایش جزییات خبر

هر تحول، اختراع و نگاه جدیدی که حاصل شده، در سایه نگاه‌های عمیق پژوهشی رخ داده است.

هر تحول، اختراع و نگاه جدیدی که حاصل شده، در سایه نگاه‌های عمیق پژوهشی رخ داده است.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه : آموزش باید پژوهش محور باشد، نوعاً حوزه‌های ما کار اصلی‌اش آموزشی است و پژوهش هنوز هم در برخی از جاها مهمان ناخوانده آموزش است؛ نداشتن پژوهش همراه کار آموزشی نقص جدی است و بسیاری از مشکلات ما به این برمی‌گردد که کار پژوهشی به سامان نیست.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، در دیدار معاون پژوهش و مدیران پژوهشی حوزه های علمیه با تبریک هفته پژوهش گفت: در دورانی به سر می‌بریم که انتظارها از کانون‌های علمی به ویژه حوزه‌های علمیه چندین برابر شده است و از حوزه انتظار می‌رود نظامات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... را بر اساس مسائل مورد نیاز نظام تدوین کند.

وی در ادامه افزود: درست است که پژوهش در حقیقت نتیجه یک آموزش است و انسانی که آموزش می‌بیند، توانمند برای کار پژوهشی می‌شود، ولی واقعیت مطلب این است که هر تحولی که امروز در دنیای معاصر اتفاق می‌افتد و هر نگاه نو و اختراع جدید در سایه کارهای عمیق پژوهشی است که بشر را به رشد و تعالی می‌رساند.

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار داشت: در این راستا کارهای خوبی صورت گرفته است و حوزه می‌تواند با قامتی استوار اعلام کند که در متن جریانات حکمرانی و کشورداری است و این‌گونه نیست که روحانیت خودش را کنار کشیده باشد.

وی ادامه داد: وجهه غالب پژوهش را که نگاه می‌کنیم در راستای تسهیل برای زندگی بشر و در راستای رشد عقلانی و فکری بشر است و فرقی نمی‌کند که به دست مسلمان یا غیر مسلمان انجام شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: جامعه، حوزه‌های علمیه، نسل جوان و سایر اقشار جامعه نیازهایی دارند که لازم است معاونت پژوهش با تمرکز و هم‌افزایی میان مراکز علمی و پژوهشی و باز تعریف نیازهای جامعه به آن‌ها پاسخ داده شود.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران ادامه داد: حمایت‌ها باید هدفمند باشند و مشمولان حمایت مستحق این حمایت باشند و بودجه مستقلی برای انتشار آثار و پژوهش‌های خود ندارند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: آموزش باید پژوهش محور باشد، نوعاً حوزه‌های ما کار اصلی‌اش آموزشی است و پژوهش هنوز هم در برخی از جاها مهمان ناخوانده آموزش است؛ نداشتن پژوهش همراه کار آموزشی نقص جدی است و بسیاری از مشکلات ما به این برمی‌گردد که کار پژوهشی به سامان نیست.

وی با اشاره به وضعیت پایان‌نامه‌های حوزوی و ضرورت تناسب آن‌ها با مسائل نو پیدا و البته سلف علمی، تصریح کرد: پایان‌نامه تابلوی علمیت تحقیقات حوزه‌های علمیه است، اگر قوی باشند باعث افتخار است و اگر ضعیف باشند مایه نگرانی است.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان، تحقق شعار آموزش پژوهش محور را از دغدغه‌های شورای عالی حوزه‌های علمیه عنوان کرد و گفت: خلاء پژوهشی در برنامه درسی حوزه‌های علمیه باید پر شود و قم به عنوان الگو برای سراسر کشور در این راه پیشگام باشد.

۳۰ آذر ۱۴۰۰
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.