شورای عالی حوزه های علمیه|نمایش جزییات خبر

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه: پذیرش در حوزه باید به گزینش تغییر پیدا کند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه: پذیرش در حوزه باید به گزینش تغییر پیدا کند.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه از رویکرد معاونت تهذیب در دغدغه مندی نسبت به سخنان بزرگان حوزه، تقدیر کرد و گفت: نگاه تحولی و مثبتی در معاونت تهذیب جریان دارد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه به همراه جمعی از معاونین خود، با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کردند. دبیر شورای عالی حوزه های علمیه از رویکرد معاونت تهذیب در دغدغه مندی نسبت به سخنان بزرگان حوزه، تقدیر کرد و گفت: نگاه تحولی و مثبتی در معاونت تهذیب جریان دارد.

وی با تأکید بر لزوم تقویت ساختار تهذیبی حوزه‌های علمیه افزود: اگر چه سیاستگذاری وظیفه شورای عالی حوزه‌های علمیه است اما مجموعه مدیریتی حوزه از جمله معاونت تهذیب می‌تواند این سیاستگذاری‌ها را بوسیله‌ی تدوین برنامه‌های مدون و اجرایی، به انجام برساند. معاونت تهذیب باید از لحاظ ساختاری به جایگاهی برسد که از اجرای دقیق مصوبات خود اطمینان داشته باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه لزوم در نظر گرفتن معیارهای تهذیبی در پذیرش حوزه‌های علمیه را ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: پذیرش در حوزه باید به گزینش تغییر پیدا کند. معاونت تهذیب در مسئله پذیرش ورود جدی داشته باشد تا از ابتدا طلاب مستعد جذب شوند. نمره به تنهایی نمی‌تواند معیار خوبی برای پذیرش طلاب باشد.

وی تزکیه را مقدم بر تعلیم دانست و ابراز داشت: هر چند تزکیه خود مرهون تعلیم است اما به خاطر جایگاه ویژه و مهمی که دارد، بر تعلیم مقدم است. مدیران، اساتید و حتی کادر اداره کننده مدارس باید نگاه تهذیبی داشته باشند. اگر در مدارس، آموزش بدون تهذیب و تزکیه صورت پذیرد، نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت. از این رو معاونت تهذیب در تمام مدارس باید به صورت فعال عمل کند.

امام جمعه قم ادامه داد: در گذشته اقتضائات زمان متفاوت بود و طلاب به راحتی در مسیر تهذیب گام بر می‌داشتند اما امروزه مقتضی کمرنگ و موانع پررنگ گشته‌اند. سابقا علماء و بزرگان در مدارس حضور پررنگ داشتند و بدین واسطه الگوی روشن و قابل دسترسی برای طلاب بودند. این خلاءها باید به گونه‌ای جبران شود.

وی خاطر نشان کرد: روند آموزشی طلاب کاملا واضح و شفاف برنامه ریزی شده است. معاونت تهذیب نیز باید شاخص‌ها و ملاک‌های تهذیبی متناسب با سطح تحصیلی طلاب را تعیین کند تا پیشرفت‌ها و روند تهذیبی طلاب نیز کاملا واضح و شفاف باشد.

شایان ذکر است در ابتدای جلسه، حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، گزارشی از وضعیت، اقدامات و راهبردهای کلان معاونت تهذیب ارائه کرد.

وی هم افزایی در امر تهذیب را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: یک معاون تهذیب به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و اساتید نیز باید خود را متولی تهذیب و تربیت بدانند.در حیطه ساختاری، طرح تعاملی آموزش اساتید و طرح حضور مشاوران تهذیبی تربیتی در مدارس را، دنبال می‌کنیم.

وی تهذیب را تضمین کننده جامعیت و توازن شخصیتی طلاب عنوان کرد و افزود: معاون تهذیب تضمین کننده جامعیت و توازن شخصیتی طلاب است و به منظور ساماندهی به امر تهذیب، راه اندازی سامانه جامع تهذیبی طلاب را دنبال می‌کنیم تا با تعیین ملاک‌های مناسب، روند پیشرفت‌های تهذیبی تربیتی طلاب کاملا شفاف و مشخص باشد.

۲۸ بهمن ۱۴۰۰
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.