شورای عالی حوزه های علمیه|نمایش جزییات خبر

استعدادهای طلاب شناسایی و توانمندی‌های آنان معرفی شود

استعدادهای طلاب شناسایی و توانمندی‌های آنان معرفی شود
آیت الله حسینی بوشهری گفت: دیگران کاه را کوه جلوه می‌دهند؛ درحالی‌که طلاب کوه توانمندی خود را آن‌گونه که باید معرفی و عرضه نمی‌کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه‌های علمیه، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در جلسه طلاب و فضلای بوشهری مقیم قم که در مدرسه حضرت ولی عصر (عج) قم برگزار شد، با تأکید بر این که باید قدردان این اجتماعات باشیم، اظهار داشت: نیاز است تا نمایندگان طلاب و فضلای حوزه بخش قابل‌توجهی از ظرفیت خود را به انسجام‌بخشی و معرفی چهره‌های فاضل حوزوی اختصاص داده و استعدادهای طلاب را شناسایی و در مسیر نقش‌آفرینی‌های حوزوی اعم از تدریس، تبلیغ، پژوهش و... سوق دهند.
 
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در ادامه بر اهمیت انسجام‌بخشی در میان طلاب و فضلا تأکید نمود و ابراز داشت: عرضه و معرفی توانمندی و استعدادها به نمایندگان طلاب و فضلا، امر مهمی در فعال‌سازی منسجم ظرفیت‌های نخبگانی طلاب و فضلاست.
 
وی بر صیانت از حجب و حیای طلبگی و اشراب آن در فضای جامعه تأکید کرد و با بیان این که دیگران کاه را کوه جلوه می‌دهند؛ درحالی‌که طلاب کوه توانمندی خود را آن‌گونه که باید معرفی و عرضه نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: سیراب‌کردن جامعه از توانمندی‌های بسیار والا و ارزشمند طلاب و حوزویان امر بسیار مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد.
 
رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی خوب و درست، اظهار داشت: این که انسان خود را به امورات گذر زمان بسپارد کار مردان مدبر نیست؛ بلکه از رهگذر بهترین برنامه‌ریزی، آینده‌ای روشن ترسیم می‌گردد.
 
وی به حدیث «مَهبِطُ وَحیِ اللّه ِو مَتجَرُ أولیاءِ اللّه ِ، اکتَسَبوا فیها الرّحمَةَ ، و رَبِحوا فیها الجَنَّةَ» اشاره نمود و با بیان این که اگر دنیا را سرمنزل عبرت قرار دهیم، موفق خواهیم بود، اظهار داشت: اگر دنیا را تنها بستر پیمایش‌های دنیایی قرار دهیم، قطعاً جدی‌ترین ناکامی‌ها را خواهیم چشید.
 
امام جمعه قم با اشاره به مذمت آرزوهای بلند در کلام مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام، برنامه‌ریزی و تدبیر امور را بسیار متفاوت از آرزوهای بلند دانست و اظهار داشت: تقسیم کار دقیق در ساحت‌های مختلف زندگی در کنار ترسیم افق‌های بلند برای انجام وظایف و رسالت‌ها، مسیر رشد و تعالی انسان را هموار می‌سازد.
 
وی به حدیث نبوی «اِعمَل لِدُنیاکَ کَأَنَّکَ تَعیشُ أبَدا وَاعمَل لاِآخِرَتِکَ کَأَنَّکَ تَموتُ غَدا» اشاره نمود و ابراز داشت: در ترسیم افق‌های بلند بهره‌گیری از ظرفیت‌های دنیا و تدبیر در امورات زندگی، همواره باید به سازوکار نحوه حضورمان در جهان آخرت توجه داشته، برای آن آماده باشیم. انسان عاقل در کنار آینده‌نگری نسبت به دنیا، برای آخرت نیز آینده‌نگری‌هایی را ترسیم می‌کند.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری بحث از آینده‌نگری را از جمله بحث‌های مهم رشد و تعالی توصیف نمود و اذعان داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، در روایتی می‌فرمایند؛ «ألا ومَن تَورَّطَ فی الاُمورِ غَیرَ ناظِرٍ فی العَواقِبِ فَقَد تَعَرَّضَ لِمُفضِحاتِ النَّوائِبِ»؛ کسی که بدون تأمل و آینده‌نگری در کارها ورود کند گرفتار بلا و مصیبت شده، با پیشامدهای رسواکننده روبه‌رو خواهد شد.
 
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بر اهمیت تقواپیشگی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های دنیا و آینده‌نگری‌ها برای آخرت تأکید نمود و اذعان داشت: در ترسیم سنگ بنای جدید آینده باید ضمن بازشناسی استعدادها و توانمندی‌ها، ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل نماییم؛ زمان، نگاه به حال و گذشته و نیز تلفیق گذشته با حال برای برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه، نقش کلیدی در فعال‌سازی ظرفیت‌ها دارد.
 
رئیس جامعه مدرسین، بیانیه گام دوم انقلاب را روایتی پویا از برنامه‌ریزی‌های آینده‌نگران با نگاه به گذشته و حال توصیف نمود و با بیان این که آینده برنامه‌ریزی‌شده بدون بررسی‌های گذشته و حال قابل‌دسترسی نیست، خاطرنشان کرد: ایمان و امید مهم‌ترین مؤلفه نقش‌پردازی موفق انسان در انجام وظایف و رسالت‌ها است و انسان با علم و امید به آینده زندگی می‌کند.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری به روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره نمود و تصریح کرد: کسی که به استقبال آینده می‌رود، بیناترین و آنکه به آینده پشت کند سرانجام سرگردان خواهد بود.
 
گفتنی است در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام ابراهیمی نماینده طلاب و فضلای بوشهر ضمن ارائه گزارشی از آخرین رویکردها و دستاوردهای مجمع نمایندگان طلاب، بر اهمیت بهره‌گیری از پیشنهادات طلاب و استفاده از ظرفیت ارزشمند نمایندگان پیشین مجمع نمایندگان طلاب تصریح نمود.

 

منبع: حوزه

۱۳ آبان ۱۴۰۲
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.