شورای عالی حوزه های علمیه|نمایش جزییات خبر

انتقاد آیت الله مروی از ضعف طلاب در ادبیات عرب

انتقاد آیت الله مروی از ضعف طلاب در ادبیات عرب
دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه ضمن انتقاد از ضعف ادبیاتی در حوزه‌های علمیه گفت: طلبه در هر زمینه گرایشی از علوم اسلامی، اعم از فقه، اقتصاد، روانشناسی اسلامی، اخلاق و تربیت و ... که بخواهد متخصص شود، منبعش قرآن و سنت است و فهم این دو متوقف بر فهم دقیق ادبیات عرب می‌باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه‌های علمیه، مراسم آغاز سال تحصیلی مجتمع عالی تربیت مدیر و مدرس واقع در فاز یک مجتمع شهید صدوقی قم با سخنرانی آیت الله جواد مروی برگزار شد.

 

آیت الله مروی در این مراسم ابراز داشت: سازمان و ساختار حوزه‌های علمیه از یک نظام ویژه‌ای با قدمت بیش از هزار سال برخوردار است.

 

وی افزود: این نظام رهاورد یک حرکت ژرف و عمیق و دقیق از گذشته تا امروز بوده است و امروز وظیفه ما این است که ضمن حفظ دستاوردهای بسیار مهمی که این سازمان داشته است، با ابتکار و نوآوری این حرکت عظیم روحانیت را به سمت کمال ببریم.

 

دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به تلاش‌های روحانیت برای گسترش تشیع در جهان بیان داشت: روحانیت شیعه با انجام وظایفی که بر عهده داشت، مکتب و مذهب را پیش برد و یک جمعیت اندک در دنیا را به صورتی که امروز شاهد آن هستیم گسترده کرد.

 

وی اضافه کرد: سابقه حوزه‌های علمیه شیعه در مسیر بسط و گسترش تشیع، سابقه تابناکی است و امروز وظیفه تبلیغ مکتب و زدودن شبهات از مذهب به دوش ماست.

 

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: هر جای دنیا که انسان قدم می‌گذارد مشاهده می‌کند که شعاع مکتب اهل بیت در آن‌جا گسترش پیدا کرده و جمعی مشتاقانه می‌خواهند معارف این مکتب را بیاموزند و این را طلبه‌ای می‌گوید که به 31 کشور دنیا سفر کرده است.

 

وی با بیان اینکه وظیفه روحانیت بسیار سنگین است، گفت: هر چه حوزه‌های علمیه بالنده شوند و بتوانند سربازان موفقی برای حضرت حجت – عجل الله تعالی فرجه الشریف – تربیت کنند، پیشرفت ما در جهان بیشتر خواهد شد.

 

مدیر و مدرس، ستون فقرات حوزه علمیه هستند
استاد برجسته حوزه علمیه قم تأکید کرد: مدیر و مدرس ستون فقرات حوزه‌های علمیه هستند؛ اما متأسفانه در استان‌ها در هر دو زمینه مشکل داریم؛ لذا همه تلاش را باید بکار ببریم تا این دو رکن حوزه‌های علمیه به یک وضع مطلوبی تأمین شوند.

 

وی با اشاره به علوم ادبی، علوم عقلی و فقه و اصول، ادامه داد: هر کدام از این‌ها برای بالندگی حوزه‌های علمیه بسیار مهم‌‌اند.

 

انتقاد از ضعف طلاب در ادبیات عرب
آیت الله مروی ضمن انتقاد از ضعف ادبیاتی در حوزه‌های علمیه ابراز کرد: طلبه در هر زمینه گرایشی از علوم اسلامی، اعم از فقه، اقتصاد، روانشناسی اسلامی، اخلاق و تربیت و ... که بخواهد متخصص شود، منبعش قرآن و سنت است و فهم این دو متوقف بر فهم دقیق ادبیات عرب است.

 

وی ضمن تأکید بر اهمیت احیای سنت‌های حوزوی اظهار داشت: متأسفانه حوزه‌های علمیه در حال جدا شدن از سنت‌های بسیار والایی هستند که در گذشته سبب ارتقاء حوزه‌های علمیه می‌‌‌‌‌شده است.

 

عضو جامعه مدرسین با اشاره به لزوم ارتباط اساتید با طلاب به عنوان یکی از سنت‌های حوزوی، بیان کرد: مگر می‌شود که استاد ارتباط وثیق با طلبه و دانش پژوه خود نداشته باشد و طلبه به جایی برسد؟!

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت علوم عقلی در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و ابراز داشت: بدون علوم عقلی نمی‌توان به انبوه شبهاتی که امروز در فضای مجازی بر علیه مذهب مطرح می‌شود، پاسخ گفت.

 

شایان ذکر است در این جلسه که با حضور مسئولین، اساتید و طلاب مجتمع عالی تربیت مدیر و مدرس برگزار شد، از ممتازین سال گذشته این مجتمع نیز تقدیر شد.

 

 
۳۱ شهریور ۱۴۰۴
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.